שיעורי בית

מערכת ההפעלה והיישום של תהליכי השינויים וההתפתחות, שהיא, למעשה, החלק החשוב בהפקת שינוי.

המושג "שעורי בית" חשוב כמו מושג "בית ספר לידידות" והוא נועד לטעת במוחו של התלמיד שהוא בא ללמוד, גם נועד להדגיש שהוא איננו בא לטיפול. אנו סבורים שפגישות שגרתיות עם מטפל כשלעצמן, אין בהן תועלת. התועלת תופק בעיקר ממה שהוא יעשה בין הפגישות, ואילו שעורי הבית.

אני לא בא להצטנע. ליווי של מדריך בית ספר לידידות מקצר הליכים. המדריך, עם ראיית הנוף שלו יכול ביתר קלות לאתר הדחקות והדיפות מגושמות של הלקוח וזה בוודאי יש בו טעם ותועלת. גם השתתפות בסדנה תורמת רבות. אך חשוב להדגיש שהעיקר הוא בשעורי הבית. אם מישהו בא למפגשים ואינו עושה מאומה מלבד זאת, הוא לא יפיק תועלת ומן הסתם יסולק מבית הספר.

בבסיסם של שיעורי הבית נמצאת תכולת הימים שלנו. אנחנו מעצבים את ימינו ומחליטים מה לשתול בהם. מה שאיננו מצוי בתכולת הימים אינו קיים בעבורנו. לכן, אם אנחנו מבקשים לפתח דבר-מה, אנו אמורים להקצות בכל יום פרק זמן שבו נפעל לשם כך; אלו שיעורי הבית שלנו. לשם פיתוח הזוגיות, למשל, ניפגש עם ידידות או ידידים; לשם שיפור הנגינה בפסנתר, נשבץ בסדר היום שלנו הקשה על הקלידים. אם לא נבצע את שיעורי הבית הללו, רצונותינו יישארו בדמיוננו בלבד. מי שמספר לעצמו שאין לו זמן, כאילו אמר שסדר היום שלו נכפה עליו. אין זה כך – אנו אדונים לזמננו. רק בצינוק הכלא אין לנו מרחב תמרון חופשי לבחור את עיסוקינו.

כדי לבנות את מערכת שיעורי הבית שלנו, נחשוב על מאגר היכולות שלנו. לא נעמיס על עצמנו מטלות לא מציאותיות מחד, אך גם לא נעסוק במה שקטן עלינו, ועל כן לא יוסיף מאומה למאגר היכולות שלנו. מי שמגיע למסקנה על פי התנסות אחת בלבד, לא התחיל אפילו לעשות שיעורי בית. כל דבר חדש שאנו מוסיפים לעולמנו תובע סידרה של התנסויות, לפני שנעשה חשבון נפש ונחליט במה להמשיך וממה לחדול. מי שעדיין לא בנה את זהותו כדאי לו להתנסות במקביל בכמה תחומים ואחרי כמה שבועות להשוות, להעדיף ולצמצם.

כיצד בונים שעורי בית ידידותיים? זוהי שאלה אישית המותאמת לכל אחד ואחד. זה אמור לעשות עכשיו שעורי בית של עבריינות ואילו אחר אמור להרבות בספורט ומישהו אחר יתבקש להכין קפה לאימו ולהתיידד עמה. האם כדאי להתחיל ללמוד איטלקית? נשאל את עצמנו האם שווה לנו להתאמץ על זה, או כדאי יותר להשקיע במשהו אחר. נראה כיצד זה חובר לשאר מרכיבי הזהות שלנו. נראה האם איננו מזניחים דבר מה חשוב יותר עבורנו. כלומר, ייתכן שמאחורי הרצון ללמוד איטלקית מסתתרת הדיפה מגושמת של מטרה חשובה יותר שתישאר מוזנחת גם הלאה.

בכל אופן, כל מה שאנו מסכימים עליו, אמור לבוא לידי ביטוי בשעורי בית. אתה רווק ורוצה להפיק קשר זוגי, זה אמור לבוא לידי ביטוי ביומיום שלך, בשלל התנסויות רלוונטיות. אם הזמן שלך מתמלא בכל מיני עיסוקים, אך לא בנושא שאתה אמור לעסוק בו, אינך עושה שיעורי בית רלוונטיים.

אתה משתוקק להיות צייר הנהנה וגם מתפרנס מאמנותו, עליך לצייר יום יום.

בבית הספר שלנו, אין היתר לומר: "אני רוצה" מבלי שזה יבוא לידי ביטוי בשטח, בשיעורי הבית. לא נסכים להשלות את עצמנו שנגיע לצפון, למרות שאנו נעים דרומה, או לכל כיוון אחר פרט לצפון…