המידע העדכני על היכולות שלנו ברגע נתון.
זהו תשקיף מהימן של מאגר היכולת, המצוי ברשותו של כל אחד. הוא מאפשר לדעת באיזו "כיתה" בדיוק מצוי כל אחד בכל תחום ותחום.
כדי ללמוד על אדם, עלינו לשאול אותו מה הוא עושה מעת לעת כיום, וכן מה עשה עד כה. תשובה מפורטת וממצה לשאלות אלה תספק לנו מידע אמין יותר מאשר הערכות ושיפוטים. אם נוסיף לזה התמצאות בתכולת הימים שלו – כלומר, מה הוא עושה עם הזמן שלו – נוכל לדעת באיזו כיתת יכולת הוא מצוי ברגע זה בכל תחום מתחומי עיסוקיו, בהתאם למינון שכל עיסוק תופס בתוך חייו.
חשבו על הזהות אולי כעל עוגה שמחולקת לכמה פרוסות, חלקן גדולות, חלקן קטנות יותר וחלקן דקיקות.
ראו מה גודל הפרוסה המקצועית, ומה גודלן של שאר הפרוסות; הזוגית, המשפחתית, התחביבית וכדומה, שמו לב גם לחיבורים שבין המרכיבים. האם הם מסתופפים בשלום באכסניית הזהות או מסוכסכים ביניהם. שימו גם לב ל"עוגה" הזו האם התקבעה אי שם ללא שינוי, או שקיימת בה תזוזה מתמדת. מעת לעת נוספת יכולת, יכולת אחרת נמוגה בהדרגה וכל תנודה כזו משנה את הזהות כולה.
אם תלמדו לראות זאת תוכלו לדעת מי עומד לפניכם. אמנם, לא באופן מושלם, אף פעם לא תוכלו לדעת אדם אחר עד תום, אך יש ברשותכם כלי אמין להתמצאות באנשים, בהשוואה לכלי אבחון רבים אחרים.
מצב צבירה איננו אבחון פסיכולוגי מגושם; הוא איננו אבחון כלל, אלא לכל היותר תשתית לדיון בשאלות מה כדאי לקדם ומה לא, וכיצד לנוע הלאה. זהו מצע לבניית תכנית הלימוד האישית.
על גבי מצע זה בונים מערך מגוון של שעורי-בית ידידותיים, לכל אחד, על פי מה שטובתו דורשת. הוספת יכולות היא זו שבסופו של דבר מחוללת שינויים ומעצבת את הזהות.