מושג אופטימי, שפירושו שינוי בעקבות עשייה.
ישנם כמה מקורות ליכולת לחולל שינוי. המשובח שבהם הוא להיות בר-מזל ולהיוולד מראש, בתוך תרבות המפתחת יכולות והמטפחת את חופש הבחירה. מקורות אפשריים אחרים הם אימוץ חשיבה ידידותית ועשיית שימוש בה לשם ביצוע שינוי בתחום זה או אחר. אך קיימת עוד דרך, גם ללא חשיבה ידידותית והיא: להקדים עשייה לחשיבה ולהרגשה. ואת זה אני מכנה טכנולוגיה.
במהלך השנים התברר לי שרבים חוללו שינויים מפליגים, גם ללא ראיית-נוף רחבת ידיים ופיתוח חשיבה ידידותית. הללו גילו נכונות ללמוד ובפשטות ניאותו לעשות שיעורי בית משהו ברוח המשפט הידוע ביהדות: "נעשה ונשמע" אבל, תוך כדי עשייה גילו להפתעתם שהתחולל שינוי בכל המערכת הנפשית שלהם. פירושו של דבר הוא שהרבה דברים שהתלמידים נטלו מבית הספר לידידות הופנמו והפכו לשלהם, הפכו למרכיבים חשובים בזהותם. הטכנולוגיה הניבה פרי, וההבנה באה, אם בכלל, מאוחר יותר. במציאות זה מתרחש לא פעם, בלי כוונה תחילה גלויה. למשל, בעל הצעיר החש כי אינו בשל להיות אב, אך מסיבות כאלה ואחרות מוצא את עצמו הורה לתינוק. והנה, כעבור זמן מה הוא אבא נלהב, הכרוך אחר בנו הפעוט ואוהב אותו אהבת נפש…
למרבה הצער זה לא חייב בהכרח להתפתח תמיד דווקא כך. ישנם גם כאלו שיסכימו להתנסות לזמן מה, אך בסופו של דבר יהדפו את ההזדמנות לשינוי. הם יחזקו בתוכם דווקא את התכנות המקורי שלהם ויישארו מוגבלים כמיקודם. הם יתמידו לומר, "בסדר, אני ממשיך לפגוש אותה אבל אני לא מרגיש שאני אוהב אותה… " לכן, הסכמה לתפקד ולבצע פעולות מסוימות כשלעצמן, באופן ביהביוריסטי, לא תמיד תחולל שינוי עמוק, מלא ומקיף. איבר השינוי וההרגשה הוא בסופו של דבר המוח. אם האדם איננו מתרכז היטב בגירוי הרלוונטי, הוא לא יצליח להפיק הנאה וריגוש.
נסו לסרוק את העיסוקים שאתם נהנים בהם. תגלו שאחדים מהם השתרבבו לחייכם, לא משום שחשתם רצון לעסוק בהם אלא משום שנגררתם לכך על ידי אחרים. אי שם, למדתם לאהוב את העיסוק הזה שהפך לחלק בזהותכם, כלומר, לשלכם. בבית הספר לידידות נעדיף ליזום את מה שכדאי לנו ולא להשאיר את טובתנו ליד המקרה הממוזל.
פנויים ופנויות רבים שהחלו בפגישות שרירותיות כשעורי-בית, הפכו לבני-זוג אוהבים. קשה להגדיר מתי האדם עובר מביצוע טכני להרגשה ולהנאה. זה שונה מאחד לשני ואצל כל אחד מתחום לתחום. כאשר מישהו מדשדש באי-היכולת שלו, הוא מחזק את תקיעותו במצב. אך כשמישהו מגלה את היכולת לחולל שינוי עמוק ורגשי, זה לרוב, גורר אחריו שרשרת של שינויים נוספים.
בשינוי הראשון, האדם עצמו מופתע מעצם התמורה בתחושותיו וברגשותיו. אחר כך, הוא תוהה היכן עוד הוא יכול לחולל שינוי ומחולל אף אותו… אחר כך, הוא כבר מצויד בכלי עבודה בדוק. הוא יודע שהיכן שיחליט להוסיף יכולת, הוא יטריח עצמו, והתוצאה לרוב, צפויה בהחלט. הוא עבר לתרבות הלומדת. כך שהטכנולוגיה, לפעמים, משיגה רבות. ראה גם: "הפקה", "שיעורי בית", "תכולת ימים".