יש המכנים זאת בשם דפוס פעולה, או תבנית.
על מנת לזהות באג בהתפתחות יש לראות נוף רחב המכיל את מצבי הצבירה השונים במגוון היכולות של האדם. יש באג חמור ובו אנו נתקלים באדם מבוגר בגיל, אך ילדותי בכל תפקודי החיים שלו. משחק בבית ההורים שלו. לא עובד ולא לומד וכדומה…
לרוב, נגלה את הבאג כאשר האדם התפתח בערוצים מסוימים באופן מרשים ובתחום מסוים מתקיימת הזנחה. ניקח למשל, רווקה שאף פעם לא היו לה חיי זוג. היא כבת ארבעים וטוענת שהיא להוטה להקים משפחה וכו'…נראית נאה ובעלת יכולות מרשימות. אם היא חושבת שהבעיה היא בגברים הדפוקים שהיא נתקלה בהם עד היום, אזי אנחנו בבעיה. עליה לזהות שאם היא הגיעה עד הלום ללא חבר לחיים, זה לא משום שאין גברים ראויים לחברות אלא שמשום מה היא איננה יודעת להיות חברה. הבאג שלה מתבטא בכך שהיא בוחרת בגברים שאין סכנה שיתפתח איתם משהו, ונמלטת מגברים ראויים שרוצים אותה…זוהי פעולה אקטיבית שנועדה להבטיח שלא יתפתח קשר עמיד ומספק לאורך זמן…היא בוחרת בגברים שהולמים את יכולתה המועטת, שהם "בני כיתתה" שכמוה כאילו ונשארו שנים רבות באותה כיתה… ישנם כמובן, בנוף גם גברים אחרים, בעלי יכולת זוגית משובחת, אך הללו או שלא מעניינים אותה או שהם מבחינים בדלות הכלים שלה ופוסלים אותה כבת זוג…
אם היא מזהה באג, עליה לעשות שרשרת שעורי בית כגון לצאת עם גברים שלא מוצאים חן בעיניה בהתחלה וללמוד להפיק מהם הנאה, עניין וסיפוק. "שעורי בית" שרירותיים לחלוטין. כלומר, לא עשייה של דברים שהיא אוהבת. כשם שבלונדון עליה לנסוע בצד שמאל. לא על פי מה שנוח לה או על פי מה שהיא רגילה.
אני מנסה לחסוך ללקוחותיי עשרות אלפי דולרים וכמה שנים בבילוי חטטני בעברם ובהיזכרות בכל מה שעבר עליהם עד כה, על פי המודל הטיפולי המקובל, שיש לגלות ולהבין מה הסיבה לבעייתם. כאילו שידיעת הסיבה תועיל להם במציאת הפיתרון ובהפקת השינוי. אני יודע שלא רק שזה איננו תורם לשינוי, אלא, לרוב מקבע וגורם לבילוי מדשדש עוד יותר, בבעיות.
די לי בכך שהם מזהים איזשהו באג במנגנון הצמיחה שלהם והם מוכנים מרגע זה לטרוח על הפקת השינוי. זה תובע מהם מידה כלשהי של התבוננות בנוף של עצמם לאורך השנים, על מנת לזהות דפוסי אירועים שחוזרים על עצמם…
הבאג איננו מובחן רק על פי העובדה שהאדם מפסיק לעשות דבר מה. למשל, חדל ללמוד באוניברסיטה, חדל לצייר, או חדל לרכוב על אופניים. יש לסרוק את מה שהוא כן עשה באותו הזמן. למשל, למד לנהוג מכונית ואף קנה רכב, אזי אפשר לומר שהוא עלה כיתה מרוכב אופניים לנוהג מכונית. זהותו השתנתה. בעתיד, ייתכן שישוב לרכוב על אופניים, לצורך פיתוח כושרו הגופני, או לצורך בילוי עם ילדיו. זה כמובן, איננו באג. כדאי ללמוד לזהות מתי מישהו נע בכיוון התפתחותי-צמיחתי, כלומר, נע "קדימה" או "למעלה", נע מן הפחות אל היותר, ומתי הוא נע "הצידה" או "אחורה", מן היותר אל הפחות.
כמו כן, יש לדעת שמצויים הרבה מסלולי צמיחה והתפתחות. איש צעיר מאוד שעדין לא צמח ובנה זהות זוגית ועדין לא הקים משפחה וילד ילדים, יכול להתפתח למפקד מיומן ואחראי על חייליו. יהיה מנהיג ואב ביחידה שהוא מפקד עליה.
כאשר אין באג התפתחותי, יש, בתרבות הלומדת, זליגה מתמדת של יכולות מתחום אחד אל תחומים נוספים אחרים. יכולות המתועלות לכל מיני כיוונים בשדה ההזדמנויות. למשל, ההתנסות המבוססת על גידול ילדים עשויה להיות מתועלת בקלות רבה לאחריות פיקודית, או לניהול עובדים.
זה לא תמיד מתפתח בקו ישר. לפעמים בדילוגים. למשל, לפעמים מישהי לומדת להיות אם ורק אחר כך הופכת בנוסף להיותה אם, גם בת זוג.
ראה גם "סיבתיות".