מריבות

אמצעי הדיפה נפוץ המשמש בני זוג לנוח זה מזה. ראה: התמודדות עם "בעיות".

מריבות

אמצעי הדיפה נפוץ אצל אנשים שלא השכילו למצוא משהו מעניין יותר לעשות ביחד. אין להם כושר להכיל זה את זה והם זקוקים לנוח זה מזה. הריב משמש אותם להפוגה בזוגיות באופן מגושם. הם גם לא השכילו לנוח זה מזה באמצעים מתוחכמים ומתורבתים יותר. למשל, הוא נח בחדר אחד ואילו היא קוראת משהו בחדר אחר. הם […]

תרבות מדשדשת (תרבות האבחון והשיפוט)

אופן הסתכלות המלווה כמעט כל התייחסות אנושית, שבו אנו חוזרים ובוחנים כל דבר על-פי אמות-המידה שאליהן הורגלנו משחר חיינו. תופעת הדשדוש נפוצה כל כך, עד שמרבית האנשים אינם מצליחים להבחין בין עובדה לבין שיפוט. כאשר הם חוזרים שוב ושוב על אותו השיפוט, הוא נתפש בעיניהם כעובדה מוצקה. מעתה והלאה, אין כמעט סיכוי שמידע נוסף יחלחל […]

תרבות לומדת

תרבות המושתתת בראש ובראשונה על לימוד ועל התקדמות. באמצעות לימוד אנו מחוללים שינוי. לימוד פירושו לא להסתפק בעשייה של דברים שאותם אנו רגילים לעשות ואוהבים לעשות, אלא לעסוק גם במה שאנו עדיין לא אוהבים לעשות. פירושו של דבר הוא לעשות את מה שלא אהוב עליך ומה שאינו מתאים לך. מי שמתמיד לעשות רק את מה […]

תקציב נפשי

כמות האנרגיה והיכולות שעומדות לרשותנו בכל רגע נתון. תקציב נפשי כמו כושר גופני כמו תקציב כספי, נתון לשינוי. מי שתקציבו הנפשי דל, יכול מעט. זה לא מאפשר לו גם וגם. למשל, קשה לו גם ללמוד וגם לעבוד. ובוודאי שאיננו יכול גם לאהוב אישה וגם לגדל ילדים וגם לעבוד וגם ללמוד ועל כך להוסיף עוד כמה […]

תכולת הימים

כל מה שאנו עושים במהלך היום. תכולת הימים היא כלי עבודה. כדי שנוכל לדעת אילו שיעורי בית כדאי לנו לעשות, עלינו להיות מודעים לאופן שבו אנחנו בונים את סדר היום שלנו. אין הכוונה ליום מסוים אחד בלבד, אלא לסדרה רצופה של ימים, לרבות סופי-שבוע. תכולת הימים כוללת את המעשים שאנחנו עושים במשך היום וכן את […]

שפת ההידברות

מכלול כלי-החשיבה וכלי-הביטוי המילוליים וההתנהגותיים העומדים לרשותנו, ואשר באמצעותם אנו מתבטאים. שפת הידברות זו היא גם האופן שבו אנו קולטים את המציאות, מפענחים אותה ומעניקים לה משמעויות. קיימים סוגים רבים ושונים של שפות הידברות. שפת אם: שפת ההידברות הראשונה שלנו שהיא מקרית לחלוטין. איש אינו בוחר את הוריו הביולוגיים, או את מקום הולדתו. וכך, האנגלי […]

שיעורי בית

מערכת ההפעלה והיישום של תהליכי השינויים וההתפתחות, שהיא, למעשה, החלק החשוב בהפקת שינוי. המושג "שעורי בית" חשוב כמו מושג "בית ספר לידידות" והוא נועד לטעת במוחו של התלמיד שהוא בא ללמוד, גם נועד להדגיש שהוא איננו בא לטיפול. אנו סבורים שפגישות שגרתיות עם מטפל כשלעצמן, אין בהן תועלת. התועלת תופק בעיקר ממה שהוא יעשה בין […]

ריכוז

מולקולת יכולת חיונית, הן לשם למידה והן לשם הפקת הנאה. אנחנו עשויים להפעיל את היכולת הזו בתחום אחד, ולא להפעילה בתחום אחר. למשל, לא פעם מורים מתלוננים שלילד יש בעיית ריכוז, ולא היא. הילד יכול להיות מרותק במשך שעות למשחק מחשב, ואילו בבית-הספר הוא בוחר לא להתרכז בשיעור, אם משום שהשיעור לא מעניין אותו או […]

צמצום מרבי

מושג מפתח בגיבוש הזהות שלנו. צמצום של שדה התודעה שלנו למידה המתאימה; כזו שתאפשר לנו תנאים מרביים להתבטאות כאשר יש לנו כבר יכולת להתבטא, או תנאים נוחים ללמידת היכולת, כאשר זו עדיין אינה מצויה ברשותנו. המונח "צמצום מרבי" נשמע פרדוקסאלי משום שהמילה "צמצום" נתפשת בדרך-כלל בהקשר שלילי, אך בגישה הידידותית אין לה כל משמעות ערכית. […]