לא קל ללכוד אדם ולאפיין אותו באמצעות סד האבחון המגושם. גם לא קל לשער מה טובתו דורשת. קשה הרבה יותר לאבחן זוגות ומשפחות, ולקדם את טובתם. ואילו לאבחן עמים ומדינות, לדעת מה טובתם דורשת ולקדם את האינטרסים הללו – זה כבר מגוחך ממש.
רוב האנשים מצביעים בבחירות מתוך רפלקס אוטומטי, שאין בו אף שמץ של שיקול דעת, ובוודאי לא שיקול דעת ידידותי. גם אלה הסבורים שיש להם שיקול דעת מנומק ורהוט, לא מזהים עד כמה דעתם צפויה מראש ומקובעת על-ידי התכנות המוחי הישן שלהם. לרוב קיימת הצבעה מסורתית ועדרית.
מרבית הפוליטיקאים אינם רואים עצמם כמשרתי האזרחים ומקדמי טובתם. הם דואגים בעיקר לעודד את מצביעיהם להמשיך ולהצביע בעדם. הם לא ישקיעו בחינוך שיטפח את יכולת החשיבה, הבחירה והצמיחה של האזרחים, כי זה יחייב גם אותם להיות יותר נאורים ומפותחים מכפי שהם בדרך כלל – פקידים צרי אופקים. גם ילד בכיתה ג' יכול להנהיג את העדר המצוי בכיתה ב', וכל עוד הם מוכנים להישאר בכיתה נמוכה, גם המנהיג יכול להרשות לעצמו להישאר כפי שהוא.
ובכל זאת, העולם שלנו משתנה תדיר, לעתים במהירות שלא קל לעקוב אחריה. כדור הארץ היה פעם כה גדול, שכל עם ולאום יכלו להתגדר בגבולות עצמם, בלי להתחכך באחרים. כיום העולם צפוף כל-כך, שטיפוח התייחסות צרה אל מה שמצוי בתפיסה הלאומית או הדתית, הצרות כשלעצמן, פוגע אפילו באינטרס הלאומי – כי הוא אינו מביא בחשבון את מה שמתחולל בעולם הרחב.
בדיוק כפי ששחקן במשחק קבוצתי ימשיך לשחק כאילו הוא לבדו על המגרש, במקום לחבר את כל הכוחות יחד לטובת האינטרס המשותף של כל הקבוצה; הרי אם הקבוצה תיכשל, גם הוא יהיה בין המפסידים.
טיפוח ערכים וחינוך לערכים איננו יעיל במיוחד. הרי כל הדתות מחנכות לאהבת הבריות – ובכל זאת, בכל הדורות, בשם הדת נשפך אולי הכי הרבה דם. אין טעם בערכים, אם הם אינם מלווים ביכולת לקבל את השונים מאתנו, ביכולת להתיידד עם אחרים. מי שאינו בעל יכולת כזו, חייב להדוף מעל פניו ולשנוא כל מה שלא תואם את עולמו הצר. בני זוג, שאינם יודעים להיות ידידים, מרבים לריב; כאשר בני דתות ולאומים שונים מתחככים אלה באלה, בלי להיות מצוידים ביכולת להתיידד – הם מגיעים לשפיכות דמים. כיום מחזיקות אומות רבות כמות נשק, שמסוגלת לפצפץ את כדור הארץ כולו לרסיסים. לפיכך, טיפוח היכולת להתיידד היא חיונית להבטחת הישרדותו של המין האנושי.
עד כאן, כמובן, על קצה המזלג. מי שמעוניין להרחיב – מתבקש לעיין בספרי האחרים, או להשתתף באחד הקורסים הנערכים בבית-הספר לידידות. מומלץ גם לעבור על הלקסיקון הידידותי.